Sayfalar

15 Aralık 2010 Çarşamba

İnternette Beklenen Patlama

Kapağında "İnternet Bilmecesi" başlığını ve Arda Kutsal'ı görünce hemen aldığım Forbes Ekim sayısından esinlenerek ve alıntılar yaparak internette beklenen, internet uzmanlarının dilinden düşürmediği beklenen 2. dalgadan bahsetmek istiyorum. Ekimde yayınlanan dergiden Aralık'ta mı bahsedilir derseniz, bence bahsedilir çünkü patlama hala yaşanmadı:)


Arda Kutsal, konuyla ilgili yazıya Webrazzi'nin hikayesiyle başlıyor. Webrazzi'nin aylık 50bin TL getirdiğinden, ismin nasıl ortaya çıktığından, gelişim sürecinden bahsediyor. Webrazzi beklenen 2. patlamanın en parlak oyuncuları arasında gösterilmiş dergi tarafından.

İnternetten para kazanan farklı girişim örneklerine de yer verilmiş;


Dergi, Türkiye internet dünyası "altın çağı"nın arefesinde bulunuyor diye müjdeyi veriyor ve gerekçeleri şu şekilde sıralamış;

  • ADSL geldi, bağlantı hızı arttı,
  • Ödeme sistemleri gelişti,
  • Yeni kuşak kredi kartı sahibi ve para harcayan müşteri haline geldi,
  • İnternet abone sayısı ciddi ivmeyle artıyor,
  • Son dönemde özel alışveriş ve toplu satın alma sektöründe patlama yaşanıyor,
  • Türkiye Avrupa genelinde-Rusya hariç- en hızlı büyüyen pazar,
  • ITIF(The Information Technology and Innovation Foundation) raporuna göre Türkiye 2011'de Hindistan'ın ardından Çin'le beraber dünyanın en çabuk büyüyen 2. e-ticaret pazarı olacak,
  • Son dönemde parlayan internet şirketlerine yabancı yatırımcıların ilgisi arttı(2006'dan bu yana 73 internet girişimi yatırım aldı)

Son maddeyi destekler nitelikte yabancı yatırımcıların Türkiye'nin internet durumuyla ilgili övgü dolu sözlerinden ve ilgilerinden bahsediyor. Bu ilgiyide Türkiye'nin ABD ve Avrupa'ya nazaran bakir bir pazar olmasına ve şirketlerin şimdilik ucuz olmasına bağlamış.

2000'li yıllara girilirken Türkiye'nin dev holdinglerinin internetin cazibesine kapılarak yaptıkları önemli yatırımların şu anda olduğu gibi yüksek beklentilerden kaynaklandığına değinilmiş. Bununla beraber o dönemdeki büyük beklentinin küçük girişimleri tetiklemesi de, içerisinde bulunduğumuz evrenin o döneme benzerliğini gösteriyor.

Tabi 2000'deki krizde birçok firmanın kapıya kilit vurduğu gibi, bu beklentinin balon olup patlamayacağının garantisi yok. E-ticaret sistemindeki hukuki, teknik problemlerin varlığından da bahsedilmiş.

Türkiye'de girişimcilere destek veren firma ve oluşumların önemine de değinilmiş. Bu konu içerisinde etohum ve Burak Büyükdemir'den de bahsedilmiş. Burak Büyükdemir'in organizasyonlarından, etohumun girişimcilere sağladığı desteğe vurgu yapılmış. Filizlenen birkaç tohum örneğide var dergide; Grupanya, Pabbuc, HangiUniversite, OrtaKantin, KarnıYarık, Anneysen, EvimizinHerşeyi...

İnternetin kurtları bunlardan bahsediyorlar. Bu işin etinden sütünden faydalananlar girişimci adaylarına "artık bekleme zamanı değil, girişim zamanı!" diyor açıkçası. İstatistikler de bunu kuvvetle destekliyor. Bu hızlı büyümenin kalıcı, yıkılması zor bir sektör oluşturması için internet kullanıcılarının beklentilerini karşılayacak iş fikirlerinin pazarda yerini alması gerek. Yoksa pastayı kurda kuşa teslim edeceğiz. Haberimiz ola...

Yararlı olması dileğiyle... Görüşmek üzere...





Fatih Tuna ÇETİNHAN

1 yorum:

kemal dedi ki...

Fatih eline sağlık, özetleyici bir yazı olmuş.