Sayfalar

27 Ekim 2012 Cumartesi

İş Görüşmesi Raconu

Okulum tamamiyle bitmemiş olsa da (öğrencilik bırakılır mı yahu!) full-time çalışabilmek için yeterli boş vaktim olacağı için bir süre önce çalışmaya karar verdim. Bu karardan sonra internet üzerinden başvurular yaptım ve geri dönen firmalarla telefon üzerinden veya yüzyüze mülakatlar gerçekleştirdik. Birçok firmayla görüştüm ve her görüşmeden farklı dersler çıkardım, yaptığım hataları düzeltmeye çalıştım. Aslında hata demek çok doğru değil, değerli İK'cılarımızın hoş görmediği durumları düzeltmeye çalıştım diyelim.

Her sene bir dolu mezun yaz döneminde iş aramaya başlıyor ve benim yaşadığım sürece benzer durumları yaşıyor. Bu süreç uzunluğa, ailenizin ve çevrenizin sizden beklentisine göre farklı şekiller alabiliyor. Daha az seçici olmak zorunda kalabiliyorsunuz veya sevmediğiniz bir işte çalışmak zorunda bırakılabiliyorsunuz. Psikolojik ve maddi boyutu olan bir süreç bu. 


Yaptığım görüşmeler sonucunda bir kenara aldığım notlar, en azından yaptığınız görüşmelerin az da olsa verimli geçmesine katkıda bulunacaktır diye düşünüyorum. Notlarımı belli bir iş grubu veya bölümle ilgili değil genel iş görüşmesi durumu için almaya çalıştım. Yani iş başvurusu yapan pozisyonda olduğunuz ve işveren temsilcisiyle yaptığınız o mistik görüşme ortamı için;
  • Neden o pozisyona başvurdun?
İlk madde başvurduğun pozisyonu neden istediğini göstermek zorundasın. Mantıklı bir gerekçen olup olmadığın sınanıyor bu soruda. Bu soruya hazırlıklı gitmek lazım çünkü cevapsız kalırsa acil iş bulmak zorunda olduğun ve kariyer.net'teki her ilana başvurduğun anlaşılır. Ben bu işi yapmak için yaratılmışım gibi şeyler beklenir genelde. 


  • Kariyer hedefin ne?
Klasik iş görüşmesi sorusudur. Soruyu sorana sorsan o da cevap veremez büyük ihtimalle ama senin cevabın olsun. Aslında gerçekten bir kariyer hedefin olsun ama henüz yoksa, kararsız durumdaysan (biliyorum suç sende değil, sistemde) alanınla ilgili iyi bir noktayı gösterebilirsin. Bu soruda en önemli nokta başvurduğun pozisyon seni kariyer hedefine götürüyor olmalı. Yani ilk madde bu madde için bir araç olmalı. Satış danışmanlığına başvurup kariyer hedefim Yazılım Uzmanlığı gibi bir durum olmamalı.
  • Şirket hakkında ne biliyorsun?
Görüşmeye gitmeden önce başvuru yaptığınız şirketle alakalı bilgi toplamakta fayda var. Sitesine girip "Hakkımızda", "Hizmetlerimiz", "Çözümlerimiz" gibi bölümleri okumak lazım en azından. İmkan varsa çalışan sayısı, iş ortaklıkları gibi bilgileri saydırıp, yağlayıp ballamak karşı tarafı oldukça mutlu edecektir. "Müthiş bir çalışma ortamı olduğunu duydum, herkesin hakkını aldığı, ender eğlenceli firmalardan birisiniz" vs...
  • Kendini anlat;
Her halükarda kendinizi anlatmaya hazır olun. Hiç olmadı hakkınızda bir paragraf yazıp ezberleyin. Liseden sonra, üniversite mezunuysanız üniversitede yaptıklarınız, aldığınız eğitimler, yaptığınız stajlar, varsa çalıştığınız işlerde yaptığınız işler ve sosyal hayatınızla alakalı bir paragraf yazın. Profesyoneller doğru cevabı daha iyi bilir tabi ama benim yaptığım buydu. Bu soruyu beklemeden aldığınız zaman aklınıza hiçbir şey gelmeyebiliyor. 
  • Dış görünüş;
Sanırım en çok hata yaptığım maddedir. Siz ne düşünüyor olursanız olun, ne kadar masum biriyseniz farketmez saçınıza, sakalınıza, bıyığınıza göre karşıdaki kişi size istediği etiketi yapıştırıyor. Aynı bıyıkla bir yerde milliyetçi, bir yerde solcu muamelesi görebiliyorsunuz. Sınıflandırmaya meraklı bir toplum olduğumuz için şu ortamda iş görüşmesine gitmek için en sade dış görünüşü seçmekte fayda var. İdeal uzunlukta saç, sakalsız ve bıyıksız...
  • CV'ye hakim ol;
CV seni olduğun gibi göstermeli. Fazlası varsa mutlaka bir yerde ters köşe olursun. Eksik olmasın zaten. Ama her halükarda yazdığın bilgilere hakim olmalısın. Yazılan her maddeyi rahatlıkla açıklayabilmelisin. Aksi takdirde İK'cının CV'den okuduğu bilgiye kem küm etmek çok basit bir hata olur.


İş görüşmesinin verimini etkileyen başka faktörlerde var şüphesiz. Ama genel anlamda en çok rastladığım noktalar bunlardı. Evet bunları yapmak, belli bir formata girmek zorunda kalmak sıkıcı ama çalışmak zorundaysan ve kendi işin de yoksa biraz mecburiyet halini alıyor. Bu alemin raconu bu dostum ne yazık ki...

Hiç yorum yok: